3 maal is scheepsrecht

Drie jaar geleden werd bij Mirjam en Gezina het idee geboren om een Kerstfestival te organiseren. Het idee was om allerlei koren aan te schrijven en ze uit te nodigen hun kerstrepertoire te laten horen. Zo gezegd zo gedaan. IJverig werden de eerste plannen in gang gezet en een aan- en opzet gemaakt. Wat we toen nog niet konden vermoeden was, dat corona roet in het eten zou gooien…. Het feestje ging niet door; het festival moest verplaatst worden naar 2021.

 

In 2021 kwam er een oproep voor meer hulp bij de organisatie. Ik gaf me toen niets vermoedend op; niet wetend wat er allemaal op me af zou komen. De groep bestond uiteindelijk uit Mirjam, Gezina, Elly, Renate , Tineke, Hetty M en ondergetekende. Iedereen kreeg een taak; Mirjam en Gezina de algehele organisatie, Elly de brochures en de programmaboekjes, Renate de financiën, Tineke de algehele aanvragen bij de gemeente, Hetty M de catering en voor mij werd besloten (in een vergadering waar ik niet bij was) dat ik verantwoordelijk zou zijn voor de aankleding van de zaal…

Mirjam ging koren aanschrijven en al gauw kwamen de aanmeldingen binnen. Er werd een heel Covid protocol opgesteld met gescheiden routes, parkeerwachten etcetera.  Een ontzettend karwei voor Mirjam en Gezina. Inmiddels was er een zaal bij de Wieken geregeld waar het festival zou plaatsvinden. Ik ging kijken in de zaal om te inventariseren wat er nodig zou zijn om de zaal gezellig Kerstproof te maken. Vol ontzetting keek ik om me heen; een enorme gymzaal met een 5 meter hoog plafond (!) en een budget van € 250,- . Een fluitje van een cent dus… Tenslotte is het mijn dagelijks werk (niet dus).

 

Nachten werd ik badend van het zweet wakker; dromend van een totaal mislukt project en nog geen idee hoe het zou moeten. Opeens kreeg ik een ingeving : Het plafond moest optisch verlaagd worden om wat meer intimiteit te creëren. Maar ja ; hoe dan. Nu ben ik iemand die altijd van alles bewaart. Gelukkig maar. Ik had nog een enorme lampenkap liggen waar ik de bekleding heb afgehaald zodat de stalen ringen overbleven. Ideaal om vanuit het plafond te laten komen en van alles aan op te hangen; tule, lichtjes, kerstballen. Het idee heb ik voorgelegd aan de rest en gelukkig was iedereen enthousiast. Toen alle websites bekeken en de goedkoopste mogelijkheden gezocht en besteld. Vervolgens de Action geplunderd. (ik denk dat heel veel mensen gefoeterd hebben, want ik heb zowat alle linten en slingers opgekocht). En verder wordt het veel DIY.

 

In de volgende vergaderingen moesten de puntjes op de i gezet worden wat betreft de brochures en boekjes (met dank aan Elly) , de financiën (Renate), licht en geluid (Mirjam en Gezina), de hoogwerker voor de versiering (gezamenlijk project) , de catering (Hetty, tegelijk een rots in de branding voor wat betreft de aankleding van de zaal en nog veel meer. Alles was klaar; de aanmeldingen binnen , PR geregeld, licht en geluid; alles was startklaar. En toen was daar de volgende lockdown… Het ging weer niet door.

 

Maar wij lieten ons niet kisten. Dit jaar zijn we weer vol goede moed begonnen. Ank kwam erbij en zij zorgt ervoor dat de mensen weer gek van ons worden. We gaan weer hééééél  vaak in de krant komen. De voorbereidingen zijn weer in volle gang. Gelukkig lag er al een heel draaiboek, dat scheelt. De grootste klus was de planning van de dag met koren die op en af moeten. Dat was nog een hele puzzel die Mirjam in elkaar gezet heeft.  Wat een werk: petje af ! En nu gaat het dan toch eindelijk door: drie keer is scheepsrecht.

Anneke