Omgaan met teleurstellingen

‘Er is nauwelijks een grotere teleurstelling dan wanneer je met veel vreugde in je hart onverschillige mensen ontmoet’.

Het zal ondertussen wel bij iedereen bezonken zijn dat de koorreis naar Schotland niet doorgaat.

De meeste dames in ons gezelschap hebben ongetwijfeld al zoveel jaren op de teller staan dat ze niet meer naar de cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ hoeven. Want ja, het leven bestaat nu eenmaal uit teleurstellingen. Het begint al bij het verlaten van de moederschoot, allemachtig, wat is het daarbuiten koud en dan kreeg je vroeger ook nog eens meteen een klap voor je kleine kontje. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, de maatschappij en de bijbehorende inzichten veranderen sneller dan de snelheid van het licht. Heeft er weer eens iemand te lang doorgestudeerd, die dan vervolgens met een briljant nieuw inzicht komt, waarna iedereen slaafs volgt.

Ik dwaal weer eens af, het ging het over teleurstellingen. Mirjam en Gezina moesten de grootste teleurstelling incasseren vanwege het niet doorgaan en het vele werk wat ze tevergeefs hebben gedaan. Maar het zou me niets verbazen als het creatieve duo al weer een pannetje op het vuur heeft staan en een reis voor 2024 aan het bedenken is. We gaan het zien. Voorlopig laten we ons verrassen met datgene wat ze op 4 en 5 mei voor ons in petto hebben.

En dan gaan we gewoon verder met ademhalen en op naar een nieuw zangseizoen, waar weer van alles gaat gebeuren. Op 11 maart is de aftrap van de optredens en gaan we in het kader van NL Doet weer een heleboel mensen verblijden met ons gezang. Dat we tussendoor zelf ook het nodige plezier hebben, is een mooie bijvangst, die dag. Als dat geen win/win situatie is, dan weet ik het niet.

In mijn zoektocht naar citaten over teleurstellingen kwam ik via ‘citatennet’ de volgende uitspraak van de Duitse dichter Christian Morgenstern tegen:

 ‘Er is nauwelijks een grotere teleurstelling dan wanneer je met veel vreugde in je hart onverschillige mensen ontmoet’.

Waar die brave man die wijsheid vandaan haalde, ik weet het niet, maar het blijft een feit dat leden van Canto Felice doorgaans geen last hebben van onverschilligheid naar elkaar toe. Toch fijn om te weten dat die teleurstelling ons allemaal bespaard blijft!

 

Ank